Varmt välkommen Viktor Gredin

kb-pelleFrån kansliet

Karlbergs BK förstärker organisationen med att rekrytera Viktor Gredin, 33 år. Efter nästan två månaders arbete har vi nu äntligen gått i mål och vi har anställt Viktor. Rollen som utvecklingsansvarig 8-12 år är en ny roll, men den är central och strategiskt mycket viktig för Karlbergs BK. Vi ser detta som en långsiktig investering och det är en grundförutsättning för att vi ska ta nästa steg i vår utveckling på ungdomsssidan, säger Pelle Brädefors, Klubbchef.

Viktor kommer senast från doktorandstudier i London där han bara för någon månad sen disputerat inom idrottspsykologi vid Brunel University London.

– Jag känner mig väldigt motiverad till att bli en del av föreningens utbildningsverksamhet. Jag har fått ett mycket positivt intryck från klubben och dess höga ambitioner för vart de vill driva verksamheten i framtiden. Barn- och ungdomsfotboll har en mycket betydande roll, både för individen och samhället i stort, och det är glädjande att se en så här pass stor satsning från KB:s sida, säger Viktor Gredin.

Viktor är uppvuxen i Linköping med flyttade till Falun 2009 för att studera tre år på Idrottstränarprogrammet. Efter det blev det ytterligare två år i Stockholm och en master i Idrottsvetenskap vid GIH. Vid sidan av studierna så arbetade Viktor i Falu BS med att utveckla deras ungdomsverksamhet. Han hade rollen som utvecklingsansvarig och under sin tid implementerade Viktor ett nytt sätt att se på fotboll i föreningen. Diverse uppdrag som idrottslärare, uppdrag åt Dalarnas Fotbollsförbund och föreläsningar vid flera universitet och idrottskonferenser förde Viktor till London och en doktorsutbildning vid Brunel University.

Vi har i Viktor en mycket kompetent medarbetare som kommer ge ett stort mervärde till föreningen och ta oss till en helt ny nivå inom blocket 8-12 år. Fokus på det akademiska är en förutsättning för att på allvar prata om spelarutveckling och vill vi  höja ambitionen inom Karlbergs BK så måste vi titta på forskningen och applicera en modern syn på pedagogik, ledarskap och hur vi skapa bästa möjliga idrottsmiljöer för barn. Det är jag övertygad om att vi får med den kunskap Viktor besitter, berättar Pelle Brädefors.

– Som utbildningsansvarig hoppas jag kunna bidra till att utveckla och understödja våra tränares dagliga arbete ute på fotbollsplanen. Målet är att implementera ett träningsinnehåll och en träningsmetodik som bidrar till en allsidig idrottslig utbildning, personlig utveckling och förutsättningar för att kunna bli så bra seniorfotbollsspelare som möjligt, berättar Viktor Gredin.

Viktors uppdrag är att ansvara för de 25 träningsgrupper mellan 8-12 år som vi har och att stötta och utbilda de tränare vi har inom blocket. I hans uppdrag ligger att utveckla idrottsmiljön för barn och ungdomar i föreningen. Vi ser ett behov av att reflektera, bearbeta och ifrågasätta många beteenden som finns i Stockholmsfotbollen generellt och vi måste självklart se på oss själva och se vad vi kan förbättra i det arbetet. Vi kan inte nöja oss med att drop-off för barn inom Stockholmsfotbollen är 11 år utan se vad vi faktiskt kan påverka i vår egen verksamhet. Mycket handlar om de miljöer och strukturer vi tillåts ha och i vissa fall även strävar efter. I det arbetet tror jag att Viktors unika kunskaper kommer leda till att föreningens övergripande målsättningar på sikt kommer infrias, berättar Pelle Brädefors.

Redaktionen hälsar Viktor varmt välkommen!

/red

Publikationer

2018
Gredin, N. V., Bishop, D. T., Broadbent, D. P., Tucker, A., Williams, A. M. (2018). Experts Integrate Explicit Contextual Priors and Environmental Information to Improve Anticipation Efficiency. Journal of Experimental Psychology: Applied.

2018
Broadbent, D. P., Gredin, N. V., Rye, J. L., Williams, A. M., Bishop, D. T. (2018). The impact of contextual priors and anxiety on performance effectiveness and processing efficiency in anticipation. Cognition and Emotion.

2016
Gredin, V. & Williams, A. M. (2016). The relative effectiveness of various instructional approaches during the performance and learning of motor skills. Journal of Motor Behavior.

2012
Gredin, V. (2012). Fotbollsspelarens samspel med omgivningen – En interventionsstudie om bollkontrollsträning och integrerad visuell sökstrategiträning hos nybörjare. Svensk Idrottspsykologisk Förenings Årsbok.

Konferenspresentationer

2018
Increased task load impairs the use of contextual priors during anticipation – An EEG study, European College of Sport Science Congress, Dublin, Irland

2018
The roles of contextual priors, kinematic information, and outcome utility during anticipation – Toward a Bayesian integration model, North American Society of the Psychology of Sport and Physical Activity Conference, Denver, USA

2017
Anticipating the intentions of others in soccer ‒ The impact of probabilistic information, European College of Sport Science Congress, Essen, Tyskland

2017
Expert action anticipation in soccer, The Expertise and Skill Acquisition Network Conference, Coventry, Storbritannien

2014
Dual-task training in youth soccer, Post-grad Program in Sport and Health Science, Coimbra, Portugal

Kommentarer

kommentarer