Här kommer information och guider för dig som är innebandyledare i KB.
Mer utförlig beskrivning finns i denna 26 sidor långa pdf om innebandysäsongen 2023-2024 för KB.
Saknar du någon info? Kontakta kansliet@karlbergsbk.se
Här kommer information och guider för dig som är innebandyledare i KB.
Mer utförlig beskrivning finns i denna 26 sidor långa pdf om innebandysäsongen 2023-2024 för KB.
Saknar du någon info? Kontakta kansliet@karlbergsbk.se
Alla ledare i KB ska följa klubbens riktlinjer och aktivt arbeta med inkludering, trygghet och stöd till spelare. Ledare är en viktig och stor del av spelarens miljö. Utgångspunkten är att motivation hos individen uppstår i mötet mellan spelaren och miljön. Att ha positiva förväntningar och ett tankesätt som utgår från att varje individ kan och vill utvecklas ökar sannolikheten för att fler barn och ungdomar ska bli motiverade att hålla på med innebandy länge.
Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar kontrollera begränsat registerutdrag för ledare som har direkt och regelbunden kontakt med barn.
Alla ledare för barn äldre än 15 år som regelbundet kommer i kontakt med barn och ungdomar under 18 år ska visa årligen visa upp utdrag ur det begränsade belastningsregistret.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret visar endast de allra grövsta brotten, så eventuella fortkörningsböter syns inte på utdraget.
Ni beställer registerutdraget via denna länk:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ovrigt-arbete-och-kontakt-med-barn/
Det levereras sedan hem till er. Handläggningstiden kan vara upp till två veckor från det att ansökan tagits emot till att utdraget skickas.
Ni ska VISA upp utdraget för någon av kansliets anställda: Pontus, Kalle, Kalina, Madde eller Adam.
Den du visar upp för bockar sedan av dig i registret.
Ni får inte skicka utdraget till oss, varken på mail eller i brev. Vi får endast notera att kontroll är genomförd och får inte spara något. Av den anledningen måste ni personligen komma förbi och visa upp det.
Ett utdrag är giltigt i ett år.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret ska vara visat av samtliga ledare för att erhålla materialbidraget.
Mer om utdrag ur det begränsade belastningsregistret finns att läsa HÄR
Alla lag har sina egna hemsidor på Svenskalag.se.
På hemsidan ska alla lagaktiviteter, matcher och träningar vara inlagda i kalendern. Detta sköts av ledare i respektive lag. Utöver detta får man också gärna lägga upp mer info om sitt lag, vi uppmuntrar att man lägger upp information så hemsidorna ser levande ut.
Det är också på Svenskalag.se som man rapporterar närvaro - detta är obligatoriskt!
Här finns en lathund för hur man skapar aktiviteter och kallar till dem, samt hur man för närvaro.
Kommunala och statliga bidrag är en förutsättning för att föreningen ska kunna bedriva en bra verksamhet. För att få dessa bidrag krävs det att vi redovisar alla aktiviteter och närvaro, samt att alla deltagare har ett giltigt personnummer inlagt på Svenskalag.se.
Närvaroregistreringen görs kontinuerligt av lagledningen under säsongen. Vi rekommenderar att man registrerar närvaro i samband med träning/match via Svenskalag-appen, glöm inte att närvaroregistrera ledarna! Fullständigt ifylld närvaro är ett krav för att laget ska få tillgång till materialbidraget.
Senast 15e juli ska vårterminens närvaro vara ifylld på Svenskalag. Vårterminen pågår under perioden januari-juni.
Senast 15 januari ska höstterminens nävaro vara ifylld på Svenskalag. Höstterminen pågår under perioden juli-december.
Till bidragsberättigade aktiviteter räknas ledarledda aktiviteter om minst 45 minuter och med minst tre deltagare. Ledaren måste vara över 12 år och deltagarna måste vara mellan 7 och 25 år. Aktiviteter med fler än 20 deltagare behöver rapportera minst 1 ledare per 20 deltagare för att få fullt stöd.
I nuläget är det klubben som beställer in material, och det finns för upphämtning på kansliet enligt överenskommelse (se till att ni fått bekräftelse innan på att det finns att hämta upp). OBS! För att få hämta upp material ska belastningregister visats upp från samtliga ledare i laget!
Följande material står klubben för:
Allt material ska tas hand om och lämnas in på kansliet efter säsongen i april för inventering/omfördelning.
När det kommer till ledarkläder står klubben för dessa plagg till de som innehar rollen tränare (totalt värde ca 1500 kr):
Ifall man som tränare vill ha fler ledarkläder än dessa finns de att köpa för egna pengar på klubbshoppen på Unisport.
Matchkläder
Karlbergs BK spelar i röda tröjor, röda shorts och röda strumpor.
Varje lag lånar röda matchtröjor av klubben över en säsong. Antalet tröjor som varje lag hämtar ut beror på spelform och antal serier laget deltar i.
Under säsongen ansvarar laget för dessa tröjor. I april lämnas tröjorna in för inventering och omfördelning. Om en tröja tappas bort blir laget ersättningsskyldiga. En tröja kostar 424 kronor.
OBS! Matchtröjorna får inte ägas av spelarna och får inte användas i andra sammanhang än vid match.
Det är upp till varje spelare att införskaffa innebandyklubba, innebandyglasögon och egna röda shorts och strumpor, samt övriga träningskläder.
Vi får träningstider av Stockholms stad.
Vi brukar få vår tilldelning inför kommande innebandysäsong innan sommaren varje år, och de börjar gälla i slutet av augusti/början av september till maj nästa år.
Inomhustiderna brukar vara i skolgympasalar på Kungsholmen, Stora Essingen, i Vasastan eller Bromma, t ex i:
Kristinebergsskolan, Rålambshovsskolan, Kungsholmens Grundskola, Klastorpsskolan, Essinge Skola, S:t Erikshallen, Rödabergshallen och Stora Mossenhallarna.
Info och riktlinjer för träningstider inomhus
Om ett lag vill ha halltider utöver de blivit schemalagda på kan man leta efter strötider.
Klubben kan boka plantider på alla hallar som finns på booking.stockholm.se, Stockholms stads bokningssystem.
Laget kan själva leta tider på bokningshemsidan, men det är klubben som gör bokningen.
För att boka strötider följer ni dessa steg:
1. Gå in på booking.stockholm.se och tryck på "Sök lediga tider"
2. Välj hall i rullgardinsmenyn, och datum i kalendern och klicka på SÖK.
3. Nu ser ni var det finns lediga tider. Om det är blått eller grått betyder det att det inte går att boka tid. Leta efter de vita luckorna för att se när det är ledigt.
4. När ni hittat en ledig tid ni vill boka in mailar ni kansliet@karlbergsbk.se med plats, datum och tid för bokningen ni vill göra.
5. Kansliet lägger en bokningsförfrågan på önskad tid och återkopplar när vi fått besked om tiden bokats in eller ej.
6. Ni lägger in tiden i er kalender och kallar till tillfället!
OBS, om ni inte använder en bokad tid behöver ni meddela oss senast fyra arbetsdagar innan för avbokning! Vi kan få böter om bokade tider står outnyttjade.
Grön nivå 7-9 år - Schyssta Cupen
Schyssta cupen är spelformen på grön nivå som riktar sig till spelare i åldrarna 7-9 år. Matcherna spelas i sammandragsform med 3 utespelare + målvakt.
För att delta i Schyssta cupen behöver man:
Den 9/12 2023 och 16/3 2024 är det tänkt att vi i KB ska arrangera Schyssta cupen i Rödabergshallen.
Info om övriga datum för Schyssta cupen samt regelinfo finns på denna länk: Schyssta Cupen 2023-2024
Blå nivå 9-12 år
Blå nivå riktar sig till spelare i åldrarna 9-12 år. Matcherna spelas 2x20 minuter med 4 utespelare + målvakt. Resultat och tabell redovisas ej på denna nivå.
På blå nivå spelar KB framförallt hemmamatcher i St Erikshallen, men andra hallar kan också förekomma, t ex Rödabergshallen och Hjorthagshallen.
Övrig info om spel på Blå nivå hittar ni på denna länk:
Blå nivå 2023-2024
Röd nivå 12-16 år
Röd nivå riktar sig till spelare i åldrarna 12-16 år. Matcherna spelas 3x15 minuter med 5 utespelare + målvakt.
Info om spel på Röd nivå hittar ni på denna länk:
Röd nivå 2023-2024
Inför match
Innan match ska spelare kallas till match via lagets hemsida på Svenskalag samt registreras av ledare i IBIS. Ifall du som ledare saknar inlogg till IBIS, eller om ni inte hittar en av spelarna i IBIS, maila kansliet@karlbergsbk.se.
Under match
Efter match
I pdf:en om innebandysäsongen finns en lathund för IBIS och dess funktioner; Hur man tar ut spelare till matchprotokollet och rapportera resultat (sida 18-20).
Domare/Matchledare
Matcher på Blå Lättlätt och Lättsvår nivå döms av 1-2 matchledare. Dessa tillsätts och betalas av kansliet. Ni som ledare behöver ta bild på matchledarnas medhavda domarkvitto och skicka till kansliet@karlbergsbk.se som en bekräftelse att matchledarna var på plats. Kansliet kan betala ut deras arvode efter att ni gjort detta.
På Blå medel nivå och uppåt tillsätter och betalar Stockholms innebandyförbund domarna.
Träningsmatcher
För genomförande av träningsmatcher behöver man boka hall genom kansliet. Domare och ersättning till domare för träningsmatcher får lagets lagkassa bekosta.
Nivå Blå Lättlätt och Lättsvår
Samtliga lag i blå lättlätt och lättsvår nivå kan flytta matcher kostnadsfritt oavsett tid.
Nivå Blå Medel och uppåt
För lag som spelar blå medel nivå och uppåt är matchändringar gratis fram till tre veckor innan match.
Tre veckor fram till sex arbetsdagar innan match kostar matchändringar 500 kronor.
Fem arbetsdagar innan match kostar matchändringar 1000 kronor.
Rutin vid matchflyttar
För att en matchändring ska räknas som inskickad ska motståndarna till initierade förening godkänt matchändringen. Därefter skickas matchändringen vidare till Stockholms innebandyförbund. Försök därmed att planera er verksamhet så att klubben slipper onödiga utgifter. Självklart finns förståelse för att spelare blir sjuka, men undvik i största möjliga mån att flytta matcher om det inte är ett måste
Gör matchflyttar i IBIS
Matchflyttar görs i IBIS genom att använda funktionen Matchflytt. Man ansöker om en matchflytt till motståndaren och därefter beslutar förbundet om matchflytten godkänns eller ej. Vid godkänd matchflytt ändras alla matchuppgifter direkt i IBIS.
Tänk på att den som initierar matchflytten är den som får betala en eventuell avgift för flytten!
Detaljerad info och guide om hur en matchflytt görs finns här i innebandy-pdf:en på sida 14-15.
För att hitta nya speltid för en match följer ni instruktionerna i avsnittet "Boka strötider" här på innebandyledarsidan.